Project Description
HORDOZHATÓ CIMBALOM
Leltári szám: 2017.2.1
Gyűjtés helye, ideje: Nyírmada, 2017.
Használat helye: Nyírmada
Gyűjtő / leltározó neve: Ratkó Lujza
Hosszúsága: 92 cm
Szélessége: 52 cm
Magassága: 7,4 cm
A Nyírmadáról származó kiscimbalom típusa szerint elődje a lábbal és pedállal ellátott, közismertebb cimbalmoknak.
Schunda Vencel József, aki 1874-ben fejleszti ki e páratlan zenei eszköz pedálos változatát és teszi ismertté a városi, polgári körökben, így ír a kiscimbalomról:
„A czimbalom akkoriban [az 1860-as évek] hiján volt nemcsak a pedálnak, hanem egyáltalán a rendszeres beosztásnak.”
A XVIII-XIX. században a növekvő zenei igények jegyében születő kicsinylő megjegyzések ellenére, e hangszer egyszerűbb népi változata a parasztság fontosabb életeseményeinek többségén jelen volt, és páratlan népszerűségnek örvendett. Talpalávalót szolgáltatott lakodalmak, nagyobb táncalkalmak során, és gyakorta emelte a hangulatot oly fontos találkozóhelyeken is, mint a kocsma: „De a kocsma bezzeg hangos! / Munkálkodik a cimbalmos…” (Petőfi Sándor, 1847.) A magyar népzenében megszólaló hegedű és bőgő társaságában felhangzik a parasztcimbalmosok, cigányzenészek jellegzetes játéka is. A hangszer a XVIII. században a cigányzenekarokban találta meg végleges helyét.
A múzeum műtárggyá avanzsált, 84 acélhúrral ellátott darabja hangszerkészítő műhely jelét nem viseli. Egyedi jellegzetessége a trapéz alakú hangszertest négy kerek hanglyuka köré kézzel festett, erősen stilizált virágmotívum. A hangszer két szélén található vaskarika a nyakba akasztásra szolgált, ami megkönnyítette a hangszerrel való mozgást: például a lakodalmi menetek kíséretét.
(Istvánovits Eszter – L. Nagy Márta – Ratkó Lujza szerk.: Bőségszaru. Ízelítő a 150 éves Jósa András Múzeum Gyűjteményeiből. Nyíregyháza. 2018. 151-152.)
Rózsáné Bóna Bernadett
néprajzos muzeológus