Project Description
Véghajrában a múzeum tehetségsegítő programja
Újabb filmforgatással, a családtagok bevonásával megvalósuló, interaktív foglalkozással és rendhagyó múzeumi óra előkészítésével folytatódott a Sóstói Múzeumfaluban zajló tehetségsegítő program.
A Nyíregyházi Szakképzési Centrum Vásárhelyi Pál Technikum 12 tanulója izgatottan várta az újabb filmfelvételt, amelynek témája a népmesékben megjelenő népi építészet volt. A fiatal tehetségek és tehetségígéretek ötletei alapján közös forgatókönyvet készítettünk, majd egy filmes szakember segítségével a Sóstói Múzeumfalu népmesékben is megjelenő épületeiben, illetve ezek előtt rögzítettük a tanulók mesemondását. A kész film az egyes épülettípusokról, illetve a lakóház népmesékben megjelenő helyiségeiről fényképekkel illusztrált információkat is tartalmaz, amelyek összeállítását szintén a tanulók végezték.
Május 13-án pénteken a programban vállalt, kiegészítő tevékenységként került sor arra az interaktív foglalkozásra, melybe a tanulók családtagjait is bevontuk. Az eseményt Baloghné Szűcs Zsuzsanna területi múzeumigazgató köszöntője nyitotta meg, majd a projektgazda muzeológus mutatta be röviden az eddigi eredményeket, és köszönetet mondott az együttműködő kollégáknak és önkénteseknek. Ezt követően táncházzal és hagyományos élőszavas mesemondással folytatódott a program, melynek során a résztvevők a megye táncéletébe, illetve a nyírségi mesekincsbe is betekintést nyertek. A pezsdítő mozgást vendéglátás követte, majd múzeumi sétára, néprajzi tárlatvezetésre invitáltuk a közönséget. Ezzel párhuzamosan annak a lehetőségét is biztosítottuk, hogy családi körben, sőt egyénileg is fel lehessen fedezni a Sóstói Múzeumfalu épített és természeti szépségeit. A tárlatvezetéshez egy totó kapcsolódott, amelynek kitöltésével a családok tesztelhették tudásukat. A délután kötetlen beszélgetéssel zárult, melynek során megismerhettük a szülők véleményét a tehetségsegítő programról.
Ezekkel az eseményekkel párhuzamosan elkezdődött a korábban készített makettek szemléltető eszközként történő felhasználására építő rendhagyó múzeumi óra tervezése is, amelyet a programban részt vevő tanulók egy tőlük fiatalabb korcsoportban fognak megtartani, a nyíregyházi Jókai Mór Református Általános Iskola három 5. osztályában, a technika és tervezés tantárgy keretében. A tanulók feladatötleteiket múzeumpedagógus kolléganőnk segítségével kidolgozták, illetve elpróbálták a kiosztott szerepeket az éles „bevetés” előtt.
A Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség támogatásával megvalósuló, 61 órás foglalkozássorozat ezzel utolsó szakaszába érkezett, s a tanulóknak kiosztott kérdőívekre érkezett válaszok alapján elmondhatjuk, hogy nem csupán a szakmai célok megvalósításához jutottunk közelebb, hanem a tanulók szociális kompetenciáinak és múzeumi attitűdjének fejlesztésére vonatkozóan is pozitív eredményekkel számolhatunk.
A program azonosítója: NTP-INNOV-2021-0159
A támogatás összege: 2.523.000 Ft
A program vége: 2022. június 30.